Az Autovista Group első maradványértékdíja nyolc különböző kategóriában koronázta meg az értékmegtartás bajnokait. A kategóriák szegmens-, karosszériatípus- és hajtáslánc-csoportosításon alapultak.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU.png)
Az Autovista Group szakértői 17 különböző európai piac adatait elemezték. Az országok között szerepelt Ausztria, Belgium, a Cseh Köztársaság, Finnország, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Spanyolország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság.
Az Autovista Group hatalmas adatmennyiségére és szakértelmére támaszkodva a 2023-as díjakat autógyártók, flottamenedzserek és lízingcégek kapták meg mint autóipari szereplők.
Kisautó kategória
A Mini lett a kisautó kategória összesített győztese. Az ikonikus jármű szoros küzdelemben versengett a maradványérték (RV) bajnokának járó díjért.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/winner-small-car19jun-mini-1024x683-1.jpg)
„A Mini ikon és sikertörténet is egyben. Erőteljes használtautó-piaci teljesítménye ezt igazolja. Bizonyíték arra, hogy hitelességgel, folytonossággal és következetes márkastratégiával sikert lehet elérni” – mondta Dr. Christof Engelskirchen, az Autovista Group vezető közgazdásza.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_2.png)
A kategóriagyőztest az Audi Q2, a Dacia Sandero, a Volkswagen (VW) T-Roc és a Mini saját Countrymanje követte. A Mini széles körben sikert aratott; Európa-szerte összesen nyolcszor került be a legjobb öt legjobb modell közé.
Kisméretű akkumulátoros elektromos jármű kategória
A Jeep Avenger nyert a kisméretű akkumulátoros elektromos járművek kategóriájában. A nagyobb járműkategóriákba tartozó új, teljesen elektromos modellek jelentős száma miatt ezek a kisebb akkumulátoros elektromos járművek különösen izgalmasak, mivel a figyelem a tömegpiacra irányul.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/jeep-v3-1024x683-1.jpg)
„Körülbelül négy méteres méretét tekintve a Jeep Avenger elég hatékony városi autó. Kicsinek számít még a kis crossover kategóriában is, mégsem indul hátrányból a hely nagysága és a praktikusság terén. Ezen felül a Jeep Avenger terepképességet és lenyűgöző kezelhetőséget is nyújt, így az egyik legizgalmasabb kis crossover a piacon” – mondta José Pontes, az EV-volumes.com adatigazgatója.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_3.png)
A Fiat 500e, a Dacia Spring-e és a Hyundai Kona gyakran szerepelt a különböző országok legjobb ötöt bemutató listáján. Az 500e 17 országból 12-ben bekerült a szűkített listára, a Dacia Spring-e vonzó árú, ami segítette az előkelő helyezés elérését, de a Kona is esélyes volt a korona megszerzésére.
Kompakt autó kategória
A Kompakt Autó díjat a Mercedes-Benz CLA kapta. A C-szegmens összes hajtásláncát figyelembe véve és a SUV-k kivételével ezt a versenykategóriát a német márkák vezették.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/merc-compact-v3-1024x567-1.jpg)
A páneurópai eredmények szerint a Mercedes-Benz szerezte meg az első két helyet: a CLA az első, az A-Class a második, a BMW 2-sorozat a harmadik, a VW Golf pedig a negyedik helyet. A BMW 2-sorozat Active Tourer az ötödik helyen végzett.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_4.png)
Az Autovista Group szakértői által vizsgált 17 ország közül legalább egyben összesen 35 modell került be a legjobb öt közé. Például a Cupra Born a Toyota Corollával, a Mercedes-Benz B-Class pedig az MG4-gyel versenyzett. Ám ezek az autók nem jutottak be az összesített európai legjobb öt közé.
Kompakt SUV kategória
A Mercedes-Benz GLA nyert a kompakt SUV kategóriában. A jármű az élen végzett a rendkívül versengő C-SUV-szegmensben, amely az elmúlt években nagyon sokat fejlődött.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/merc-small-suv-winner-1024x657-1.jpg)
„A Mercedes-Benz GLA kiemelkedő modell az európai versenyzők között, ezért az Autovista Group Maradványérték díjának méltó nyertese a kompakt SUV kategóriában” – mondta Engelskirchen. „A jármű minden piacon jól teljesített, de különösen erős értékmegtartás jellemzi Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban.”
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_5.png)
Összesen 31 modell került be az első öt közé az összes vizsgált országban, olyan csúcskategóriás, prémium márkák egyvelegével, amelyek olcsón forgalmazzák autóikat, de így is számos értékkel szolgálnak a sofőröknek. Az öt európai legjobb közül az ismert márkák voltak a kiemelt helyen. A legeredményesebben a Mercedes Benz, a Land Rover, az Audi, a BMW és a Dacia versenyzett.
Kompakt és nagy akkumulátoros elektromos jármű kategória
A BMW i4 nyert a kompakt és nagy akkumulátoros elektromos jármű kategóriájában. Ezzel a díjjal azokat a teljesen elektromos modelleket ismerték el, amelyek gyakran versenyeznek az SUV-kkal a saját piacukon.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/bmw-i4-compact-large-bev-winner-1024x591-1.jpg)
„Az elegáns elektromos BMW a márka első lépése a Tesla legyőzése felé egy olyan játékban, amely egykor a bajor márkáé volt. A BMW szokásos erősségeit biztosítja az aktív közúti magatartásban és jelenlétben, miközben kategóriája egyik legjobb elektromos hatótávolságát nyújtja” – kommentálta Pontes.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_6.png)
A Porsche Taycan végzett a második helyen, az autógyártó erős lakóautó-teljesítményével összhangban. A harmadik helyet a Polestar 2 szerezte meg, amely sikeresnek bizonyult ebben a szegmensben, és népszerű választás az akkumulátoros elektromos járművek vásárlóinak körében. Ezután a Tesla Model 3 következett. Bár még mindig kulcsfontosságú modellnek számítanak a szegmensben, a régebbi akkumulátoros elektromos lakóautókra is kezd hatással lenni a listaárcsökkenés.
Kompakt és nagy akkumulátoros elektromos SUV kategória
A Tesla Model Y nyert a kompakt és nagy akkumulátoros elektromos SUV kategóriában, ahol nagyon szoros volt a verseny. A legkelendőbb teljesen elektromos autó erős európai riválisokkal versenyzett a legjobb ötbe való bekerülésért.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/tesla-compact-large-bev-suv-winner-1024x657-1.jpg)
Pontes a Tesla akkumulátoros elektromos SUV-ját szegmensében alapértelmezett választásként jellemezte. „Kicsit olyan, mint a VW Golf az előző évtizedekben, a Model Y-nal sem lehet hibázni” – mondta.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_7.png)
A kategória második helyezettje a Skoda Enyaq volt, amely 17 piacból 9-en az első 5 helyen végzett. Figyelemre méltó versenyző volt továbbá az Audi Q4 e-Tron Sportback, a Volvo EX90 és a VW ID.4, amelyek mindegyike erős teljesítményt nyújtott a lakóautók kategóriájában.
Nagyautó kategória
A Mercedes-Benz V-Classt koronázták meg a lakóautók bajnokaként a nagyautó kategóriában, ami a német autógyártónak már a harmadik lakóautódíját jelenti, a CLA és a GLA sikerét követően.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/mercedes-vclass-large-car-winner-1024x605-1.jpg)
„A V-Class az összesített győztes, és különösen jól teljesít Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Svájcban” – mondta Engelskirchen. „Bár kapható elektromos kisteherautó, az EQV, nem tudta legyőzni dízelmotoros párját ebben a díjkategóriában. Az elegancia, a márkaidentitás és a sokoldalúság erős értékesítési érveknek számítanak az új és a használt autók piacán egyaránt.”
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_8.png)
Nem a V-Class volt a Mercedes-Benz egyetlen lakóautó-sikertörténete a nagyautó kategóriában. A luxusmárka a második helyet szerezte meg a C-Class-szal és az ötödik helyet az E-Class-szal. A BMW is jól teljesített, a 3-sorozat és a 4-sorozat a harmadik, illetve a negyedik helyen végzett.
Nagy SUV kategória
A Land Rover Defender győzött a nagy SUV kategóriában, ahol rendkívül szoros volt a verseny. A Defender a vetélytársai között sztár, és az elődjének erős márkaidentitását hordozza.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2024/05/jlr-defender-large-suv-winner-1024x564-1.jpg)
Az ikonikus sziluettjéről ismert, új Defender dizájnja kevésbé masszív megjelenést kölcsönöz, de megőrzi robusztus és pragmatikus varázsát is. A jármű a JLR egyik legnagyobb sikertörténetének bizonyult, jelentős értéket teremtve a márka és azok számára, akik a modell eszközkockázatát hordozzák.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/10/articleHU_9.png)
A nagy SUV díjkategóriában a D és az E szegmens modelljei szerepeltek, beleértve az összes hajtáslánctípust. A Defendernek éles versennyel kellett szembenéznie, nem utolsósorban a német márkák részéről. A Mercedes-Benz az öt legjobb döntős között, csúcsversenyzőként a GLE Coupé-val a második, a GLE SUV-val a harmadik, a G-Class-szal pedig a negyedik helyen végzett. A BMW X6 is stabilan teljesített, és az ötödik helyet szerezte meg.
A módszertan
Zsűri helyett az Autovista Group Maradványérték díja odaítélésekor az Autovista Group rendelkezésére álló, hatalmas adatmennyiséget használták fel. Ezen információk egybevetésével, kiszámításával és elemzésével fedték fel a cég szakértői az idei év nyertes modelljeit. A 2023 februárja és áprilisa között keletkezett használtautó-piaci adatokat a 36 hónapos, 60 000 km-t megtett autók előre jelzett kereskedelmi maradványértékeivel együtt használták fel.
Az induláshoz a modelleknek a kiválasztott kategória lóerőeloszlásának 20. és 90. percentilise közé kellett esniük. Ezzel megakadályozták egy olyan bajnoki táblázat létrehozását, amely extrém teljesítményű autókat tartalmaz, ezáltal torzítja az elemzés eredményeit.
A járműveknek el is kellett foglalniuk a belépő szintű ár és a megfizethetőségi spektrum ellenkező végén lévő ár – például az extrém sportváltozatok esetében – közötti teret. Ez azt eredményezte, hogy a mainstream felszereltségre koncentráltak, elkerülve az árskála két végén lévő járműveket.
Az Autovista Group elemzői ezután az egyes modellek azon verzióját határozták meg, amelynek a legmagasabb maradványértéke (RV), a megtartott listaár százalékában kifejezve (%RV). Az egyes elérhető piacokon a modelleket úgy indexelték, hogy elosztották az %RV értéküket az adott kategória átlagos %RV értékével.
A lakóautódíjakat egy kategória átlagos indexe alapján ítélték oda a kiválasztott országokban. Ezt azután az egyes piacok újautó-eladási volumenéhez viszonyították, így a végső számok a nagy volumenű piacok rendkívüli eredményeit tükrözték.
Ezt a tartalmat az Autovista24 hozta el Önnek
Felhívjuk figyelmét, hogy ez a cikk az Autovista24 oldalon angol nyelven megjelent eredeti fordítása, ezért kisebb nyelvtani hibákat tartalmazhat. A fordítás és az angol változat közötti eltérés vagy következetlenség esetén mindig az angol nyelvű változat az irányadó.
![](https://eurotax.hu/wp-content/uploads/sites/16/2023/09/Banner-News-Autovista24-HU-1024x277.jpg)