News

Hogyan fogják Európában tölteni az elektromos járműveket?

Autovista24 | 01 szept 2022

A szerzőről

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Európa jelentős autóipari piacai arra törekednek, hogy javítsák az elektromos járműveknek az infrastruktúráját a zéró károsanyag-kibocsátású járművek értékesítésének növelése érdekében. Egyesek számára azonban ez egy végtelen macska-egér játék, ahol az eladások nem elég magasak ahhoz, hogy igazolják a beruházást, de infrastruktúrára van szükség az elterjedéshez.

Európa-szerte (beleértve az Egyesült Királyságot és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás országait is) az akkumulátoros elektromos járműveknek (BEV) nőtt a népszerűségük az év első felében, mivel az összes új autóregisztráció 11,6%-át tették ki. Ez 7,6%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Összességében az eladott akkumulátoros elektromos járművek száma 2022 első felében 31,6%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

Ez január és június között 647 479 eladott járműnek felel meg a régióban. Az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint 2020 végén az akkumulátoros elektromos járművek az Európai Unió autóparkjának 0,5%-át tették ki. Ez a szám valószínűleg növekedni fog a 2021-es és 2022-es nagy regisztrációs mennyiség miatt.

Az elektromos járművek infrastruktúrája azonban nem bírja ezt a tempót, ami azt jelenti, hogy hamarosan megosztottság alakulhat ki a jól fejlett villamosenergia-hálózattal és töltőhálózattal rendelkező országok, illetve az azokkal nem rendelkező országok között. Mivel az Európai Bizottság arra törekszik, hogy 2035-ig véget vessen az összes új, nem kibocsátásmentes jármű értékesítésének, az infrastruktúra kérdése fontos beszédtéma lesz.

A töltők nagy része mindössze két országban található

2022 júniusában az ACEA a problémára rávilágító megállapításokat tett közzé. A blokk nyilvános elektromos töltőpontjainak fele mindössze két országban található: Hollandiában (a töltők 29,4%-a) és Németországban (19,4%-a). Ezek a nemzetek az EU szárazföldi területének mindössze 10%-át teszik ki, ami azt jelenti, hogy a fennmaradó 90%-nak a jelenlegi töltési infrastruktúra 51,2%-án kell osztoznia.

Az ACEA eredményei között óriási a különbség, mivel Hollandiában 1600-szor több töltőpont található, mint a legszegényebb infrastruktúrával rendelkező országban, Cipruson. Valójában a hollandoknak több töltőállomásuk van, mint 23 másik tagállamnak együttvéve.

Egyértelmű a szakadék a közép- és kelet-európai országok, valamint Nyugat-Európa között. Románia, szárazföldi területét tekintve például hatszor nagyobb, mint Hollandia, de Európa töltőhálózatának csak 0,4%-ával rendelkezik.

„Jelenleg körülbelül 3000 töltőállomás van Romániában, amelyek körülbelül 14 000 akkumulátoros elektromos járművet szolgálnak ki” – nyilatkozta Ulmis Horchidan, a romániai Eurotax (az Autovista Csoport része) főszerkesztője. „A Környezetvédelmi Minisztérium azonban további 15 000 töltőállomás építését tervezi a következő négy-öt évben.”

Noha az akkumulátoros elektromos járművek számának romániai növekedése lenyűgözőnek tűnhet, ami az ACEA szerint 2022 első félévében 410,3%-kal nőtt az előző évhez képest, Horchidan figyelmeztet arra, hogy más a helyzet, mint egyéb üzemanyagtípusok esetében.

„Minden új, bármilyen üzemanyagtípusú, helyben értékesített járműre három használtautó-import jut minden hónapban” – tette hozzá. „Emellett szinte az összes új akkumulátoros elektromos járművet az EU-szerte elérhető egyik legnagyobb ösztönző segítségével vásárolták meg, 10 000 euró értékben. Ez felgyorsította a regisztrációjukat, de valószínűleg lassulni fog.

Románia az EU autóállományának 16,9 éves átlagéletkorát tekintve az utolsó előtti helyen áll. Nyilvánvaló tehát, hogy a sofőrök több időre tartják meg az autóikat, ami azt jelenti, hogy az akkumulátoros elektromos járművek piaca előtt még hosszú út áll ahhoz, hogy elérje a további infrastrukturális beruházásokhoz szükséges népszerűséget. Az ACEA szerint 2020 végén az akkumulátoros elektromos járművek az ország autóállományának mindössze 0,1%-át tették ki.

A növekedés az egész kontinensen folytatódik

Nem minden kisebb autóipari piac szenved a töltési infrastruktúra terén. Ausztria mintegy kétmillió autóval kisebb járműparkkal rendelkezik, mint Románia, de Európában az ötödik helyen áll a töltőpontok lakosok számához viszonyított sűrűségét tekintve, és a hetedik helyen áll a területe nagyságához viszonyított infrastruktúra tekintetében.

„Jelenleg körülbelül 14 000 töltőpont van Ausztriában, amelyeket körülbelül 350 különböző beszállító üzemeltet” – mondta Robert Madas, az Eurotax (az Autovista Csoport része) ausztriai, lengyelországi és svájci regionális értékbecslési vezetője. „Az akkumulátoros elektromos járművek az újonnan regisztrált autók 13,6%-át teszik ki, míg az ország útjain 93 811 autó jár, ami az összes személygépkocsi 1,8%-a.”

Bár ez egyensúlyhiánynak tűnhet, az Ausztria földterületéhez viszonyított sűrűség miatt a sofőrök mindig közel vannak a töltőpontokhoz, még akkor is, ha az akkumulátoros elektromos járművek eladásainak növekedésével a rendelkezésre állásuk valószínűleg megkérdőjelezhető.

„Úgy gondolom, hogy az infrastruktúra jelenleg megfelelő szinten van” – tette hozzá Madas. „Az elektromos járművek piaci részesedésének növekedésével azonban a jövőben romolhat, ha nem követi az új töltőállomások létesítésének ütemét.”

További beruházásra van szükség az elektromos járművek töltésére

Az ACEA úgy véli, hogy 2030-ra körülbelül 6,8 millió nyilvános töltőpontra lesz szükség, mivel az EU-országok a zéró emissziós járműstratégiák felé haladnak, és az autógyártók egyre nagyobb mértékben lecserélik a belső égésű motoros (ICE) modelleket.

A töltőpontok számának növekedésével, ami az elmúlt öt évben 180%-kal nőtt, a 307 000-es összlétszám azonban így is elmarad a szükségestől. A szükséges szint a jelenleg évente telepített töltők számának 22-szerese.

Az Európai Bizottság által tavaly javasolt, az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájáról szóló rendelet (AFIR) célja segíteni a helyzet kezelését. Az ACEA azonban azt állítja, hogy a rendeletben szereplő ambíciók szintje teljesen elégtelenek.

Az AFIR kimondja, hogy minden egyes országban értékesített könnyű akkumulátoros elektromos jármű számára – legyen az személygépkocsi vagy könnyű haszongépjármű – 1 kW-os nyilvános töltési infrastruktúrát kell biztosítani, minden eladott plug-in hibrid (PHEV) után 0,66 kW-ot.

Ezenkívül a kontinens TEN-T főúthálózata mentén 60 km-enként nyilvánosan hozzáférhető töltőállomásokat kell kialakítani, amelyek legalább 300 kW-os kimenő teljesítményt kínálnak, és legalább egy 150 kW-os töltővel rendelkező egyedi pontot tartalmaznak. 2030-ra ezeknek az állomásoknak az összteljesítményének meg kell duplázódnia 600 kW-ra, és legalább két 150 kW-os töltővel kell rendelkezniük.

„Míg egyes országok szépen haladnak előre az infrastruktúra kiépítésében, a többség le van maradva” – mondta Eric-Mark Huitema, az ACEA korábbi főigazgatója. „Az éles különbségek azt mutatják, hogy erős AFIR-célkitűzésekre van szükség, amelyek harmonizálnak az EU összes tagállamában.”

„Arra buzdítjuk a döntéshozókat, hogy erősítsék meg az AFIR-t, hogy elérhesse a töltőállomások sűrű európai hálózatának kiépítésére vonatkozó célját, amely északról délre és keletről nyugatra terjed” – tette hozzá.

A töltési infrastruktúrán múlik az akkumulátoros elektromos járművek piaca. Ha egy ország nehezen tud elegendő töltőt telepíteni, a járművezetőket ez eltántoríthatja az akkumulátoros elektromos járművek vásárlásától, különösen azokat, akik csak az utcán tudnak parkolni, és nem tudnak otthoni töltőpontot létesíteni.

Mivel  az EU 2035-re betiltja az új benzin-, dízel- és hibridmodellek értékesítését, erős hálózatot kell kiépíteni az egész kontinensen a technológia iránti bizalom biztosítása érdekében. Ellenkező esetben az eladások megrekedhetnek, mivel a járművezetők a benzines és dízelmotoros modellek használtautó-piaca felé fordulnak. Ezért a befektetés biztosítására rendelkezésre álló idő kezd fogyni, és a töltőpontok számának növelése szükséges a várható követelmények teljesítéséhez.

Ezt a tartalmat az Autovista24 hozta el Önnek

Felhívjuk figyelmét, hogy ez a cikk az Autovista24 oldalon angol nyelven megjelent eredeti fordítása, ezért kisebb nyelvtani hibákat tartalmazhat. A fordítás és az angol változat közötti eltérés vagy következetlenség esetén mindig az angol nyelvű változat az irányadó.

Önt érdekelheti még

Fordul a kocka – a használtautó-piacok forgalma 2022-ben visszaesett, 2023-ban újból fellendül?

12 szept 2022

A járvány következtében az európai használtautó-piacok komoly nyereséget értek el az egekben lévő árakon. Ám a helyzet idén megváltozott, és a használt autók piaca nyomás...

Mennyire fontosak az intelligens gyárak az autógyártás jövője szempontjából?

01 dec 2022

Az autók mellett az autógyárak is egyre okosabbak. Az Autovista24 újságírója, Rebeka Shaid a jövő gyárait vizsgálta. A digitális korban a gyártók és a beszállítók...

Hidrogénjárművek Európában – egyre nagyobb a támogatottság?

22 szept 2022

Miközben javában zajlik az elektromobilitás, egyes európai gyártók hidrogénüzemű járművek gyártásán is dolgoznak – írja Rebeka Shaid, az Autovista24 újságírója. Mivel az EU azt tervezi,...

Igen, szeretnék feliratkozni az Autovista24-re!

* Kötelező


Regisztráljon, hogy megkapja a következő e-mailt:

Autovista24: az Autovista Ltd által naponta, angol nyelven küldött autóipari hírei, adatok és információk az Autovista24 webhelyéről.


Képpontok használatával követjük nyomon, amikor megnyitja vagy továbbítja az üzenetet, illetve rákattint az e-mailben található URL-ekre. Ezzel e-mailjeink teljesítményét és hatékonyságát mérjük. Ezt az Ön fent megadott információival és böngészési adataival kombinálva a marketinganyagaink személyre szabásának és hatékonyságának javítására, valamint webhelyünk felhasználói élményének személyre szabására használjuk fel. A regisztrációval hozzájárul ahhoz, hogy adatait kiválasztott e-mailek elküldése céljából felhasználjuk, illetve nyomkövető képpontokat használjunk. Az e-mailjeink fogadásához és a kapcsolódó nyomon követéshez adott hozzájárulását bármikor visszavonhatja, ha ezzel a hivatkozással megnyitja E-mail beállítási központunkat, és módosítja a beállításait. A személyes adatainak kezelésével kapcsolatos további információkért tekintse meg az Autovista Group adatvédelmi szabályzatát és az adatvédelmi szabályzatát.