News

Fordul a kocka – a használtautó-piacok forgalma 2022-ben visszaesett, 2023-ban újból fellendül?

Autovista24 | 12 szept 2022

A szerzőről

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

A járvány következtében az európai használtautó-piacok komoly nyereséget értek el az egekben lévő árakon. Ám a helyzet idén megváltozott, és a használt autók piaca nyomás alá került. Dr. Christof Engelskirchen, az Autovista Group vezető közgazdásza 2023-ra ad előrejelzést.

A használtautó-piac fellendült a járvány idején. A kereslet meghaladta a kínálatot, mivel az emberek a tömegközlekedés biztonságos alternatíváit keresték, és a régebbi használt autókat fiatalabbakra cserélték. Az árak csak emelkedtek.

Az új autók kínálatának csökkenése a használtautó-piacok virágzását is elősegítette. Ez komoly nyereséget hozott az érdekelt feleknek, akik a kínálat hiányára panaszkodtak. Az árak emelkedése az utóbbi időben lassult, de a piac még nem érte el fordulópontját – néhány enyhébb csökkenési korrekciót leszámítva, pl. Finnországban, Lengyelországban és az Egyesült Királyságban.

Használt autók árindexe országonként

használt autó
Forrás: Autovista Group, Residual Value Intelligence

Csökkent a használtautó-tranzakciók száma 2022-ben

A használtautó-eladások kezdetben jól teljesítettek az új autók regisztrációjához képest. 2019 és 2020 között az öt nagy európai piacon (Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és az Egyesült Királyság) 2,6 millióval (29,3 millióról 26,7 millióra) csökkent a használt autók tranzakcióinak a száma, részben a lezárások miatt. A használtautó-piacok gyorsan fellendültek: 27,8 millió tranzakciót bonyolítottak le, ami mindössze 5%-os csökkenést jelent a 2019-es COVID-19 előtti évhez képest.

Ezzel szemben az újautó-tranzakciók 2020-ban nagyjából 25%-kal estek vissza 2019-hez képest, és valamivel kevesebbet bonyolítottak le belőlük, mint 2021-ben. A legfrissebb, 2022-re vonatkozó kilátások alapján az újautó-eladások tovább csökkenhetnek, de nem olyan mértékben, mint a használtautók piacán, ahol 2022-ben nagyjából 3 millió tranzakcióval kevesebbet fognak lebonyolítani 2021-hez képest.

„Az autóipar megszakadt ellátási láncainak harmadik évében a használtautó-piacok javára változnak a dolgok” – kommentálja Andreas Geilenbruegge, a Schwacke (az Autovista Csoport része) értékbecslési és elemzési osztályának vezetője. „A használtautó-tranzakciókra nyomás nehezedik. Legfrissebb kilátásaink azt mutatják, hogy csak Németországban 2022-ben egy millióval kevesebb lesz a használtautó-tranzakció. A 2021-es 6,7 millióhoz képest csupán nagyjából 5,7 millió tranzakció várható, ami 15%-os visszaesést jelent.”


Az új és használt autókkal kapcsolatos tranzakciók öt nagy piaca 2017–2022*

használt autók

A fogyasztói bizalom sosem volt még ennyire a mélyponton

Ez a csökkenés jelentősebb, mint azt sok szereplő az év elején várta. Több oka is van annak, hogy a használtautó-piacok ennyit zsugorodtak:

  • A megugrott infláció következtében a használt autók ára annyira megemelkedett, hogy a kereslet elkezdett csökkenni. Az emberek elgondolkodnak azon, hogy megengedhetik-e maguknak, hogy ezen az áron vásároljanak használt járművet. Az alternatíva, hogy hosszabb ideig ragaszkodnak a meglévő használt autójukhoz.
  • A központi bankok infláció elleni küzdelemre irányuló monetáris politikájának megváltoztatása kézzelfogható negatív következményekkel jár a gazdaságra és a munkaerőpiacokra nézve. Ez egy másik döntő tényező, amely késlelteti a vásárlási döntéseket.
  • Az ukrajnai orosz agresszió újabb bizonytalansági tényezőt ad a helyzethez, és nemcsak az energiaköltségek emelkedését okozza. A fogyasztói bizalom történelmi mélyponton van.
  • Az újautó-kínálat folyamatos hiánya csökkenti a rendelkezésre álló használt autók számát is. Például a 2018/2019-ben nyilvántartásba vett, most lízingmegújításra váró modelleknek hosszabb tartási idejük lesz, mivel nem jönnek a csereautók, így csökken a használt autók száma. Ezen túlmenően, három éve a szokásosnál alacsonyabb, rövid ciklusú regisztrációk csökkentik a (fiatal) használt autók számát a piacon.

Kevesebb használtautó-tranzakció

A használtautó-piacok beszűkülése nagyrészt a régebbi használt autókhoz köthető, azaz a 4, vagy akár a 10 évesnél idősebbekhez. „A fiatalabb használt autók ügyleteinek a száma – különösen a lízingszerződés lejáratának végén lévőké – aránylag sok volt. Nagyrészt a válság előtti szinten vannak” – mondta Marc Odinius, a Dataforce ügyvezető igazgatója. „Azt is látjuk, hogy a rövid ciklusú regisztrációk várt visszaesése a használt autók piacára is begyűrűzik, mivel az OEM-ek magasabb értékű csatornákat keresnek. Ez az oka annak, hogy a nulla és két év közötti kategória használtautó-tranzakcióiból kevesebb lett. De nyilvánvaló, hogy a legnagyobb hatással járó csökkenés a régebbi járművek szegmenseiben történik.

Használtautó-tranzakció életkor szerint (példa: Németország) 2017–2022*

használtautó-piac
*Egész éves előrejelzés 2022-re
Forrás: Nemzeti regisztrációs hivatalok, Dataforce, Autovista24-elemzés

A magas árak csökkentik a kompromisszumkészséget

A négy évnél régebbi szegmensben nyomás nehezedik a használtautó-tranzakciókra. Ebben a kategóriában az árak nagyobb mértékben emelkedtek, mint bármely más életkorcsoportban, így ez magyarázza, miért lassul ez a szegmens. Geilenbruegge szerint „az autók bőséges kínálatának hiánya és a nagyon magas árak miatt nagyobb kihívást jelent egy adott autó vevőjének megtalálása. Ilyen árak mellett az emberek nem hajlandók kompromisszumot kötni, és néhányan ki is lépnek a piacról.”

Használt autók árindexe életkorcsoport szerint (példa: Németország)

használt autó tranzakciók
Forrás: Autovista Group, Residual Value Intelligence

Bizonytalan kilátások 2023-ra

A jelenlegi válság oka a megszakadt ellátási láncok, az erős kereslet, valamint a szilárd magán- és állami vásárlóerő. A 2020-as gazdasági visszaesést követően 2021-ben gyors fellendülés következett, ami már 2021 vége felé felfelé hajtotta az energiaárakat és az inflációt.

A 2022 elején kezdődő ukrajnai orosz invázió tovább növelte az energiaárakat. Az Európában tapasztalható infláció nagyjából 50%-áért az invázió a felelős. A központi bankok későn, de annál keményebben korrigálnak, ami újabb gazdasági nyomást eredményez. Továbbá Kínában továbbra is fennáll a félvezetőhiány és a lezárások, ami folyamatosan megzavarja az ellátási láncokat. A COVID-19-fertőzések őszi és téli hullámai szintén negatív hatással járhatnak.

Az Autovista Csoport 2023-ban alapesetben folyamatos ellátásilánc-problémákkal, nagyon alacsony gazdasági növekedéssel és nagy bizonytalansággal, valamint a célzónákat meghaladó inflációval számol. Ez nyomás alatt fogja tartani az új és használt autók piacát. Az újautó-piacok jelenlegi zsugorodását nagyrészt az ellátási lánc problémái okozzák – a legtöbb nyilvántartásba vételre váró autót hónapokkal ezelőtt rendelték meg. Az autóipari ellátási lánc problémáinak egy része enyhülni fog 2023-ban, ami a válság negyedik éve lesz.

Valószínűleg több új autót fognak regisztrálni 2022-höz képest. A használt piacok várhatóan ennek megfelelően élénkülni fognak, mivel több autót szállítanak le. 2023-ban fellendülés várható 2022-höz képest mind az új, mind a használt autók piacán, de ez nem jelenti azt, hogy 2023-ban fellendülés lesz az autóiparban.

Természetesen a 2023-ra vonatkozó előrejelzések változhatnak attól függően, hogy milyen gyorsan enyhül a negatív tényezők sokasága. 2023-ban több pozitív forgatókönyv is kialakulhat, például ha sikerül stabil tűzszünetet elérni Ukrajnában, vagy ha csökkennek az energiaárak. Mindazonáltal bölcsen tesszük, ha figyelembe veszünk az események negatívabb fordulatára mutató minden jelet. Az IMF júliusi gazdasági kilátásában kijelentette: „a jó kilátásokat fenyegető kockázatok túlnyomórészt negatív irányba billennek”.

Ezt a tartalmat az Autovista24 hozta el Önnek.

Felhívjuk figyelmét, hogy ez a cikk az Autovista24 oldalon angol nyelven megjelent eredeti fordítása, ezért kisebb nyelvtani hibákat tartalmazhat. A fordítás és az angol változat közötti eltérés vagy következetlenség esetén mindig az angol nyelvű változat az irányadó.

Önt érdekelheti még

Mennyire fontosak az intelligens gyárak az autógyártás jövője szempontjából?

01 dec 2022

Az autók mellett az autógyárak is egyre okosabbak. Az Autovista24 újságírója, Rebeka Shaid a jövő gyárait vizsgálta. A digitális korban a gyártók és a beszállítók...

Hogyan fogják Európában tölteni az elektromos járműveket?

01 szept 2022

Európa jelentős autóipari piacai arra törekednek, hogy javítsák az elektromos járműveknek az infrastruktúráját a zéró károsanyag-kibocsátású járművek értékesítésének növelése érdekében. Egyesek számára azonban ez egy...

Igen, szeretnék feliratkozni az Autovista24-re!

* Kötelező


Regisztráljon, hogy megkapja a következő e-mailt:

Autovista24: az Autovista Ltd által naponta, angol nyelven küldött autóipari hírei, adatok és információk az Autovista24 webhelyéről.


Képpontok használatával követjük nyomon, amikor megnyitja vagy továbbítja az üzenetet, illetve rákattint az e-mailben található URL-ekre. Ezzel e-mailjeink teljesítményét és hatékonyságát mérjük. Ezt az Ön fent megadott információival és böngészési adataival kombinálva a marketinganyagaink személyre szabásának és hatékonyságának javítására, valamint webhelyünk felhasználói élményének személyre szabására használjuk fel. A regisztrációval hozzájárul ahhoz, hogy adatait kiválasztott e-mailek elküldése céljából felhasználjuk, illetve nyomkövető képpontokat használjunk. Az e-mailjeink fogadásához és a kapcsolódó nyomon követéshez adott hozzájárulását bármikor visszavonhatja, ha ezzel a hivatkozással megnyitja E-mail beállítási központunkat, és módosítja a beállításait. A személyes adatainak kezelésével kapcsolatos további információkért tekintse meg az Autovista Group adatvédelmi szabályzatát és az adatvédelmi szabályzatát.