Az Autovista Group első maradványértékdíja nyolc különböző kategóriában koronázta meg az értékmegtartás bajnokait. A kategóriák szegmens-, karosszériatípus- és hajtáslánc-csoportosításon alapultak.
Az Autovista Group szakértői 17 különböző európai piac adatait elemezték. Az országok között szerepelt Ausztria, Belgium, a Cseh Köztársaság, Finnország, Franciaország, Németország, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, Spanyolország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság.
Az Autovista Group hatalmas adatmennyiségére és szakértelmére támaszkodva a 2023-as díjakat autógyártók, flottamenedzserek és lízingcégek kapták meg mint autóipari szereplők.
Kisautó kategória
A Mini lett a kisautó kategória összesített győztese. Az ikonikus jármű szoros küzdelemben versengett a maradványérték (RV) bajnokának járó díjért.
„A Mini ikon és sikertörténet is egyben. Erőteljes használtautó-piaci teljesítménye ezt igazolja. Bizonyíték arra, hogy hitelességgel, folytonossággal és következetes márkastratégiával sikert lehet elérni” – mondta Dr. Christof Engelskirchen, az Autovista Group vezető közgazdásza.
A kategóriagyőztest az Audi Q2, a Dacia Sandero, a Volkswagen (VW) T-Roc és a Mini saját Countrymanje követte. A Mini széles körben sikert aratott; Európa-szerte összesen nyolcszor került be a legjobb öt legjobb modell közé.
Kisméretű akkumulátoros elektromos jármű kategória
A Jeep Avenger nyert a kisméretű akkumulátoros elektromos járművek kategóriájában. A nagyobb járműkategóriákba tartozó új, teljesen elektromos modellek jelentős száma miatt ezek a kisebb akkumulátoros elektromos járművek különösen izgalmasak, mivel a figyelem a tömegpiacra irányul.
„Körülbelül négy méteres méretét tekintve a Jeep Avenger elég hatékony városi autó. Kicsinek számít még a kis crossover kategóriában is, mégsem indul hátrányból a hely nagysága és a praktikusság terén. Ezen felül a Jeep Avenger terepképességet és lenyűgöző kezelhetőséget is nyújt, így az egyik legizgalmasabb kis crossover a piacon” – mondta José Pontes, az EV-volumes.com adatigazgatója.
A Fiat 500e, a Dacia Spring-e és a Hyundai Kona gyakran szerepelt a különböző országok legjobb ötöt bemutató listáján. Az 500e 17 országból 12-ben bekerült a szűkített listára, a Dacia Spring-e vonzó árú, ami segítette az előkelő helyezés elérését, de a Kona is esélyes volt a korona megszerzésére.
Kompakt autó kategória
A Kompakt Autó díjat a Mercedes-Benz CLA kapta. A C-szegmens összes hajtásláncát figyelembe véve és a SUV-k kivételével ezt a versenykategóriát a német márkák vezették.
A páneurópai eredmények szerint a Mercedes-Benz szerezte meg az első két helyet: a CLA az első, az A-Class a második, a BMW 2-sorozat a harmadik, a VW Golf pedig a negyedik helyet. A BMW 2-sorozat Active Tourer az ötödik helyen végzett.
Az Autovista Group szakértői által vizsgált 17 ország közül legalább egyben összesen 35 modell került be a legjobb öt közé. Például a Cupra Born a Toyota Corollával, a Mercedes-Benz B-Class pedig az MG4-gyel versenyzett. Ám ezek az autók nem jutottak be az összesített európai legjobb öt közé.
Kompakt SUV kategória
A Mercedes-Benz GLA nyert a kompakt SUV kategóriában. A jármű az élen végzett a rendkívül versengő C-SUV-szegmensben, amely az elmúlt években nagyon sokat fejlődött.
„A Mercedes-Benz GLA kiemelkedő modell az európai versenyzők között, ezért az Autovista Group Maradványérték díjának méltó nyertese a kompakt SUV kategóriában” – mondta Engelskirchen. „A jármű minden piacon jól teljesített, de különösen erős értékmegtartás jellemzi Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban.”
Összesen 31 modell került be az első öt közé az összes vizsgált országban, olyan csúcskategóriás, prémium márkák egyvelegével, amelyek olcsón forgalmazzák autóikat, de így is számos értékkel szolgálnak a sofőröknek. Az öt európai legjobb közül az ismert márkák voltak a kiemelt helyen. A legeredményesebben a Mercedes Benz, a Land Rover, az Audi, a BMW és a Dacia versenyzett.
Kompakt és nagy akkumulátoros elektromos jármű kategória
A BMW i4 nyert a kompakt és nagy akkumulátoros elektromos jármű kategóriájában. Ezzel a díjjal azokat a teljesen elektromos modelleket ismerték el, amelyek gyakran versenyeznek az SUV-kkal a saját piacukon.
„Az elegáns elektromos BMW a márka első lépése a Tesla legyőzése felé egy olyan játékban, amely egykor a bajor márkáé volt. A BMW szokásos erősségeit biztosítja az aktív közúti magatartásban és jelenlétben, miközben kategóriája egyik legjobb elektromos hatótávolságát nyújtja” – kommentálta Pontes.
A Porsche Taycan végzett a második helyen, az autógyártó erős lakóautó-teljesítményével összhangban. A harmadik helyet a Polestar 2 szerezte meg, amely sikeresnek bizonyult ebben a szegmensben, és népszerű választás az akkumulátoros elektromos járművek vásárlóinak körében. Ezután a Tesla Model 3 következett. Bár még mindig kulcsfontosságú modellnek számítanak a szegmensben, a régebbi akkumulátoros elektromos lakóautókra is kezd hatással lenni a listaárcsökkenés.
Kompakt és nagy akkumulátoros elektromos SUV kategória
A Tesla Model Y nyert a kompakt és nagy akkumulátoros elektromos SUV kategóriában, ahol nagyon szoros volt a verseny. A legkelendőbb teljesen elektromos autó erős európai riválisokkal versenyzett a legjobb ötbe való bekerülésért.
Pontes a Tesla akkumulátoros elektromos SUV-ját szegmensében alapértelmezett választásként jellemezte. „Kicsit olyan, mint a VW Golf az előző évtizedekben, a Model Y-nal sem lehet hibázni” – mondta.
A kategória második helyezettje a Skoda Enyaq volt, amely 17 piacból 9-en az első 5 helyen végzett. Figyelemre méltó versenyző volt továbbá az Audi Q4 e-Tron Sportback, a Volvo EX90 és a VW ID.4, amelyek mindegyike erős teljesítményt nyújtott a lakóautók kategóriájában.
Nagyautó kategória
A Mercedes-Benz V-Classt koronázták meg a lakóautók bajnokaként a nagyautó kategóriában, ami a német autógyártónak már a harmadik lakóautódíját jelenti, a CLA és a GLA sikerét követően.
„A V-Class az összesített győztes, és különösen jól teljesít Németországban, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Svájcban” – mondta Engelskirchen. „Bár kapható elektromos kisteherautó, az EQV, nem tudta legyőzni dízelmotoros párját ebben a díjkategóriában. Az elegancia, a márkaidentitás és a sokoldalúság erős értékesítési érveknek számítanak az új és a használt autók piacán egyaránt.”
Nem a V-Class volt a Mercedes-Benz egyetlen lakóautó-sikertörténete a nagyautó kategóriában. A luxusmárka a második helyet szerezte meg a C-Class-szal és az ötödik helyet az E-Class-szal. A BMW is jól teljesített, a 3-sorozat és a 4-sorozat a harmadik, illetve a negyedik helyen végzett.
Nagy SUV kategória
A Land Rover Defender győzött a nagy SUV kategóriában, ahol rendkívül szoros volt a verseny. A Defender a vetélytársai között sztár, és az elődjének erős márkaidentitását hordozza.
Az ikonikus sziluettjéről ismert, új Defender dizájnja kevésbé masszív megjelenést kölcsönöz, de megőrzi robusztus és pragmatikus varázsát is. A jármű a JLR egyik legnagyobb sikertörténetének bizonyult, jelentős értéket teremtve a márka és azok számára, akik a modell eszközkockázatát hordozzák.
A nagy SUV díjkategóriában a D és az E szegmens modelljei szerepeltek, beleértve az összes hajtáslánctípust. A Defendernek éles versennyel kellett szembenéznie, nem utolsósorban a német márkák részéről. A Mercedes-Benz az öt legjobb döntős között, csúcsversenyzőként a GLE Coupé-val a második, a GLE SUV-val a harmadik, a G-Class-szal pedig a negyedik helyen végzett. A BMW X6 is stabilan teljesített, és az ötödik helyet szerezte meg.
A módszertan
Zsűri helyett az Autovista Group Maradványérték díja odaítélésekor az Autovista Group rendelkezésére álló, hatalmas adatmennyiséget használták fel. Ezen információk egybevetésével, kiszámításával és elemzésével fedték fel a cég szakértői az idei év nyertes modelljeit. A 2023 februárja és áprilisa között keletkezett használtautó-piaci adatokat a 36 hónapos, 60 000 km-t megtett autók előre jelzett kereskedelmi maradványértékeivel együtt használták fel.
Az induláshoz a modelleknek a kiválasztott kategória lóerőeloszlásának 20. és 90. percentilise közé kellett esniük. Ezzel megakadályozták egy olyan bajnoki táblázat létrehozását, amely extrém teljesítményű autókat tartalmaz, ezáltal torzítja az elemzés eredményeit.
A járműveknek el is kellett foglalniuk a belépő szintű ár és a megfizethetőségi spektrum ellenkező végén lévő ár – például az extrém sportváltozatok esetében – közötti teret. Ez azt eredményezte, hogy a mainstream felszereltségre koncentráltak, elkerülve az árskála két végén lévő járműveket.
Az Autovista Group elemzői ezután az egyes modellek azon verzióját határozták meg, amelynek a legmagasabb maradványértéke (RV), a megtartott listaár százalékában kifejezve (%RV). Az egyes elérhető piacokon a modelleket úgy indexelték, hogy elosztották az %RV értéküket az adott kategória átlagos %RV értékével.
A lakóautódíjakat egy kategória átlagos indexe alapján ítélték oda a kiválasztott országokban. Ezt azután az egyes piacok újautó-eladási volumenéhez viszonyították, így a végső számok a nagy volumenű piacok rendkívüli eredményeit tükrözték.
Ezt a tartalmat az Autovista24 hozta el Önnek
Felhívjuk figyelmét, hogy ez a cikk az Autovista24 oldalon angol nyelven megjelent eredeti fordítása, ezért kisebb nyelvtani hibákat tartalmazhat. A fordítás és az angol változat közötti eltérés vagy következetlenség esetén mindig az angol nyelvű változat az irányadó.