Maradványérték-nyomás, feltörekvő kínai márkák, növekvő jövedelmezőség és az akkumulátoros elektromos járművek (BEV-ek) értékesítésének egyre növekvő jelentősége – Tom Hooker, az Autovista24 újságírója elemzi, hogyan és miért változik a használtautó-kereskedelem.
Ágazati szövetségek, autóipari szakértők és gyártók képviselői találkoztak Frankfurtban a Used Vehicle Retail Summit rendezvényen. Az esemény a használtautó-piac különböző témáit világította meg – többek között az aktuális maradványérték-trendeket, a fogyasztói bizalom kiépítését és a BEV-ek értékesítését.

A maradványértékek alakulása Európában
Christian Schneider, az EV Volumes tartalmi igazgatója elmagyarázta, hogyan változtak a maradványértékek Európában az elmúlt években.
„A pandémia idején – a számos ellátási hiány miatt – sokan örültek annak, hogy a maradványértékek az egekbe szöktek” – magyarázta.
„Az elmúlt két évben azonban azt láttuk, hogy a maradványértékek szinte minden európai országban és minden hajtástípus esetében csökkennek. Lassan ismét a pandémia előtti szinthez közelítenek – de Európa sok részén a maradványértékek még mindig a válság előtti szint felett vannak.”
„Jelenleg azt látjuk, hogy a kínálat és a kereslet valamivel kiegyensúlyozottabbá válik. Ugyanakkor jelentős gazdasági nyomás is van, és sok gazdaság nehézségekkel küzd. Ez természetesen hatással van a maradványértékekre. 2025-re és 2026-ra nem számítunk a maradványérték-nyomás enyhülésére” – magyarázta Schneider.
Emelkedő árak
Arra is felhívta a figyelmet, hogy az amerikai vámok milyen hatással lehetnek az európai használtautó-piacra:
„Ha a 25%-os autóipari vámok július után is érvényben maradnak, arra számítunk, hogy az európai járművek ára az Egyesült Államokban emelkedni fog. Ez azt is jelenti majd, hogy az európai autók exportvolumene az USA-ba vissza fog esni.”

„Azonban az OEM-ek járműveket gyártanak – és ezeket valahol el kell adni. Ez azt jelenti, hogy Európában a következő hónapokban, sőt talán években is növekvő mennyiségben fogunk látni európai márkákat. Az elektromos járművek (EV-k) esetében ez azonban kevésbé releváns, mivel az elektrifikáció az Egyesült Államokban még nem jutott messzire.”
Hangsúlyozta, hogy a nagyobb hatások elsősorban a belső égésű motorral (ICE) rendelkező járműveket fogják érinteni. Ha a magasabb amerikai vámok július után is érvényben maradnak, az további kockázatokat jelent majd a maradványértékekre nézve.
Az EV Volumes emellett növekvő számú használt akkumulátoros elektromos jármű (BEV) értékesítést figyel meg. Ezek maradványértékei azonban még a teljes piac átlagánál is jobban csökkennek.
Ennek oka: jóval több BEV kerül a használtautó-piacra, mint korábban. Ez a mennyiség azonban nagyrészt nem magánvásárlóktól származik, hanem flottacsatornákon keresztül kerül a piacra.
Ráadásul sok európai országban a támogatások csak új autó vásárlásakor érvényesek. Ezek a tényezők mesterséges túlkínálatot eredményeznek a használtautó-piacokon.
Kína növekvő befolyása
A kínai BEV-ek mennyisége várhatóan a következő években tovább fog növekedni Európában. 2024-ben a kínai gyártók már 7%-os piaci részesedést értek el az európai újautó-piacon. Az EV Volumes az idei évre ezt az arányt 10%-ra prognosztizálja.
Ennek ellenére e modellek maradványértékei továbbra is elmaradnak más régiókból származó BEV-ekétől. „Németországban a kínai márkák kilenc százalékponttal az olyan elismert ázsiai, európai vagy amerikai gyártók szintje alatt vannak” – hangsúlyozta Schneider.

„Azonban az idők során azt láttuk, hogy ez a különbség egyre kisebb lesz. Körülbelül egy évvel ezelőtt a márkák közötti eltérés még körülbelül 14–15 százalékpont volt. A rés tehát kezd bezárulni – de jól látszik, hogy különösen a használtautó-vásárlók körében sok időre van szükség ahhoz, hogy egy márka hírneve valóban megszilárduljon.”
Spanyolországban ez a rés kisebb, mivel az ottani hazai márkák nem olyan erősek, mint Németországban.
Használtautó-kereskedelem
Mivel a BEV-ek maradványértékei összességében gyengébben teljesítenek más hajtástípusokhoz képest, és egyre több teljesen elektromos modell kerül a használtautó-piacra, felmerül a kérdés: hogyan tudnak a kereskedések fennmaradni?
Ahogy Friedrich Trosse, az AECDR főtitkára elmagyarázta, hatékonyabb kereskedői és kommunikációs stratégiára van szükség ahhoz, hogy a használtautó-vásárlókat továbbra is el lehessen érni.
„A használtautó-piac a BEV-ek számára az alacsony árkategóriás szegmenssé fog válni, mert soha többé nem lesz valami olyan, mint a VW Bogár – megfizethető és modern technológiával” – mondta Trosse.
A kereskedők számára pedig egyre fontosabb lesz, hogy átfogó stratégiát dolgozzanak ki a használtautó-piacra – különösen az újautó-üzletággal való összehasonlításban.

„Úgy gondolom, hogy a használtautók a kereskedők és a kiskereskedők számára óriási lehetőséget jelentenek. Néhány érett piacon a használtautó-üzletág kétszer akkora, mint az újautó-üzletág” – magyarázta Luis-Maria Perez-Serano, a CARA igazgatótanácsának elnöke.
„Magasabb bevételt és jobb árrést lehet elérni. Sok kereskedő ma már többet keres a használtautókkal, mint az újakkal. Ami talán még fontosabb: a használtautók kulcsfontosságúak az ügyfélmegtartás szempontjából. Központi szerepet játszanak a vásárlók belépési pontjaként” – tette hozzá Perez-Serano.
Ugyanakkor hozzátette, hogy a használtautó-piac összetett üzletág. A jó digitális felhasználói felület elengedhetetlen a kereskedők számára, és véleménye szerint még többet lehet tenni a digitális ügyfélút javítása érdekében – például az elektromos járművek akkumulátor-állapotjelentéseinek online megjelenítésével.
Perez-Serano említést tett továbbá az európai határokon átnyúló kereskedelemről. Bár az EU egységes gazdasági térként működik, ez a használtautó-piacon még nem teljesen valósult meg. A határokon átnyúló értékesítések jobb lebonyolítása új lehetőségeket teremthetne a kereskedőknek azáltal, hogy a járműveket magasabb értékesítési potenciállal rendelkező országokba helyezik át.
Emellett hangsúlyozta, hogy a használtautó-értékesítés és a remarketing területén még mindig nagy szükség van munkatársak képzésére és oktatására.
Elszalasztott lehetőségek a kereskedelemben
„Úgy látom, hogy minden országban még rengeteg kihasználatlan lehetőség van. Tudom, hogy a legtöbb piac mára kiegyensúlyozottabb arányba került az új- és használtautók között – de a jövedelmezőség már régóta nem az újautó-üzletágban van” – magyarázta Rodrigo Ferreira da Silva, a CECRA alelnöke és elnöke.
Azt is kiemelte, mennyire fontos, hogy az ügyfelek hozzáférjenek a pontos járműadatokhoz. Európai szintű „Car Pass” bevezetését szorgalmazta.
Ez egy járműdiagnosztikai jelentés, amely az értékesítéskor igazolást ad a jármű kilométeróra-állásáról. A rendszer célja a kilométeróra-manipuláció visszaszorítása a használtautó-szektorban. Jelenleg ez a szolgáltatás csak Belgiumban és Hollandiában érhető el.
Megbízható globális elektromos jármű- és előrejelzési adatok:
Ezt a tartalmat az Autovista24 biztosítja az Ön számára.
Felhívjuk figyelmét, hogy ez a cikk fordítás. Az eredeti angol nyelven jelent meg az Autovista24 oldalán. Amennyiben a fordítás kisebb nyelvtani hibákat tartalmazna, kérjük, nézze el nekünk. Eltérés esetén az angol nyelvű verzió az irányadó.