Használt autók iránti kereslet csökkent májusban

Autovista24 | 09 júl 2025

A szerzőről

Autovista24

Autovista24 provides specialist information for Europe’s automotive decision makers. The platform hosts news analysis, original research, interviews, webinars, videos and podcasts. Autovista24 journalists combine proprietary data with timely research and analysis – all while tapping into Autovista Group’s pan-European team of automotive experts to ensure that users benefit from highly-relevant content.

Annak ellenére, hogy áprilisban néhány európai piacon növekedés volt tapasztalható, a használt autók iránti kereslet májusban drámaian visszaesett, ami hatással volt a maradványértékekre (RV-kre). Az Autovista24 újságírója, Tom Hooker az Autovista Group szakértőivel együtt elemzi az adatokat.

A használt autók iránti kereslet múlt hónapban jelentősen csökkent a legfontosabb európai piacokon. A két–négy éves járművek értékesítési volumenindexe (SVI) Németországban, Spanyolországban, Franciaországban, Svájcban, Olaszországban és Ausztriában is visszaesett áprilishoz képest. Az Egyesült Királysággal együtt ezeknek az országoknak a többsége éves összevetésben is csökkenést szenvedett el.

Németországban volt a legnagyobb visszaesés áprilishoz képest: a kereslet 35,5%-kal zuhant. Spanyolországban 32,5%-os csökkenést mértek, míg Franciaországban az SVI 21,2%-kal esett vissza. Svájcban 13,4%-kal csökkentek az eladások, ezt követte Olaszország (–12,8%) és Ausztria (–11,6%).

Az Egyesült Királyság kivételt jelentett: itt nem csökkent a kereslet havi összehasonlításban, bár az SVI mindössze 0,2%-kal nőtt. Május 2024-hez képest viszont az Egyesült Királyságban is 23,7%-os visszaesést tapasztaltak.

Ez azonban messze nem volt a legnagyobb éves visszaesés: Spanyolországban az autókereskedések eladásai 66,4%-kal zuhantak. Németországban a két–négy éves modellek iránti kereslet 33,2%-kal esett vissza az SVI szerint. Eközben Ausztriában és Svájcban egyaránt 13,7%-kal csökkent ez a mutató.

Hogyan hatott ez a keresletcsökkenés más mutatók alakulására?

Tovább csökkentek a maradványértékek

A maradványértékek (%RV), amelyeket az eredeti listaár százalékában adnak meg 36 hónap és 60 000 km után, májusban tovább csökkentek. Mivel a piac kínálati oldala viszonylag stabil maradt, a csökkenő fogyasztói kereslet további nyomást gyakorol ezekre az értékekre. Az előrejelzések szerint a maradványértékek egész Európában csökkenni fognak az idei évben.

A megfigyelt piacok többségénél az év eleje óta csökkenést mutatnak a %RV-k. Az egyetlen kivétel Németország, ahol január óta értékstabilitás figyelhető meg.

Olaszországban volt a legnagyobb éves szintű csökkenés a maradványértékek (%RV) terén: az értékek 4,6 százalékponttal estek vissza 2024 májusához képest. Ausztria követte 4,3 százalékpontos csökkenéssel, majd Svájc, ahol 4,2 százalékpontos visszaesést mértek.

Spanyolországban az értékek 3,4 százalékponttal csökkentek, míg Németországban 2,3 százalékpontos csökkenést jegyeztek fel. A vizsgált piacok közül az Egyesült Királyságban volt a legkisebb éves változás a %RV-k tekintetében: itt mindössze 1,1 százalékponttal csökkentek az értékek.

Áremelkedés a listaárakban

Májusban nőtt a listaár. Minden piac áremelkedést mutatott áprilishoz képest.

Az Egyesült Királyságban volt a legnagyobb emelkedés, 3,1%-kal, Franciaországban pedig 2,3%-kal. Spanyolországban 1%-os, Németországban, Ausztriában és Svájcban pedig 0,7%-os listaáremelkedést regisztráltak áprilishoz képest.

Olaszországban volt a legkisebb növekedés áprilishoz képest, mindössze 0,2%. Éves összehasonlításban viszont a listaárak 2,3%-kal csökkentek. Ezzel szemben Ausztriában 9,3%-kal emelkedtek az árak egy év alatt.

Az Egyesült Királyságban is jelentős, 7,8%-os emelkedés volt, míg Spanyolországban és Németországban a „cost‑new” árak 7,5%, illetve 7,2%-kal nőttek. Svájcban 5,1%-kal emelkedtek a listaárak.

A kereslet csökkenése Ausztriában

„Májusban csökkent az SVI Ausztriában az áprilisi emelkedés után. A megfigyelt eladások száma 11,6%-kal esett az előző hónaphoz képest. Ez éves összevetésben 13,7%-os visszaesést jelent” – mondta Robert Madas, az Autovista Group régióértékelési vezetője.

Közben a két-‑négy éves személyautók aktív‑piaci volumenindexe (AMVI) kissé csökkent, 3,1%-kal áprilishoz képest. A hirdetések száma ezen kategóriában 6%-kal esett éves összevetésben.

Az autók átlagos értékesítési ideje májusban 65 nap maradt.

A dízelautók maradtak a leggyorsabban fogynak: átlagosan 58,9 nap alatt, utána következnek a plug-in hibridek (65,9 nap), a benzinesek (67,2 nap) és a hagyományos hibridek (67,8 nap). Az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) értékesítése tartott a leghosszabb ideig, 81,1 napig.

A májusi átlagos %RV enyhén 47,3%-ra csökkent – ez 0,3 százalékponttal kevesebb áprilishoz képest, és 4,3 százalékponttal kevesebb az egy évvel korábbihoz képest.

„A HEV‑ek tartották meg leginkább az értéküket januárban, 51%-ot, utánuk következtek a benzinesek 49,2%-kal. A dízelek 47,7%-ot, a PHEV‑ek 45,6%-ot, a BEV‑ek 39,9%-et értéktartással” – emelte ki Madas.

A %RV‑k várhatóan tovább csökkennek, de lassabb tempóban. A gyenge kereslet és stabil kínálat miatt az év végére 0,6%-os csökkenés várható, 2026‑ra további 0,7%.

Drogós használt autók Franciaországban

A %RV‑k nagyjából stabilak voltak májusban, enyhe csökkenéssel. A 2%-os abszolút növekedés elsősorban a drágább eladott autóknak köszönhető. A listaárak 2,3%-kal nőttek áprilishoz képest.

A benzines járművek stabilak maradtak, a leggyorsabban az A-, B- és B-SUV szegmens fogyott. A dízelpiac is viszonylag változatlan volt, a C-SUV és D-szegmensből kerültek ki a leggyorsabb eladások.

„Összességében a HEV‑ek %RV‑je enyhén csökkent májusban, mert egyre drágább járműveket adtak el. Az újabb, drágább modellek nem tartják olyan jól az értéküket, mint az idősebb hibridek, amikor még új technológiáról volt szó” – jegyezte meg Ludovic Percier, az Autovista Group vezető RV‑elemzője Franciaországban.

A PHEV‑ek %RV‑je is enyhén csökkent. A használt autó vásárlók nem hajlandók ilyen magas felárat fizetni, mint a HEV‑ek esetében. A technológiai kínálat továbbra is magasabb a keresletnél, ami az RV‑k csökkenését eredményezte az elmúlt hónapokban.

Az egyetlen tényező, ami tartja a %RV‑ket, az az új modellek nagyobb tisztán elektromos hatótávolsággal és prémium felszereltséggel. Az új autók ára azonban továbbra is magas, ami magyarázza a hajtáslánc nagyobb értékvesztését.

A BEV‑ek stagnálása

Franciaországban a BEV‑ek %RV‑je enyhén csökkent májusban, mert drágább modelleket adtak el. Ebben a kategóriában a Tesla Model Y fogyott a leggyorsabban. Azonban ára, akárcsak a Model 3‑é, nemrég csökkent.

A leggyorsabban fogyó BEV‑k között felsorolható a megfizethetőbb modellek, illetve az ár‑hatótáv arányt tekintve kedvezőbbek: a Smart Fortwo és BMW i3 lettek a második és negyedik leggyorsabb eladások. A prémium BEV‑k nehezen tartják az értéküket, ahogy a belsőégésű társaik sem.

„A technológia stagnálni látszik, mivel a kormányok nyomására a gyártók egyre több újszerű BEV‑t adnak el. Ez túlterheli a használtpiacot, miközben még nincs elég vevő” – jegyezte meg Percier.

A német kereslet csökkenése

Áprilisi erős növekedés után drasztikus az SVI‑esés M!Viszbernd: 35,5%-ot esett májusban a hónaphoz képest, éves viszonylatban pedig 33,2%-ot.

A két-‑négy éves személyautók AMVI‑je viszonylag stabil maradt áprilishoz képest, csak 1,3%-os csökkenést mutatott. Az autók kínálata ebben a kategóriában 11,5%-kal csökkent éves összevetésben.

„Az átlagos értékesítési idő májusban 58 napra csökkent. A PHEV‑ek fogytak a leggyorsabban, 54,5 nap alatt, a dízelek pedig 55,6 nap alatt keltek el. A HEV‑ek 56,4, a BEV‑ek 57,7, a benzinesek 60,4 nap alatt találtak vevőre” – mondta Madas.

A 36 hónapos, 60 000 km‑es járművek %RV‑je májusban enyhén emelkedett, 47,7%-ra, ami 0,1 százalékpontos növekedés áprilishoz képest. A benzines autók vezették a listát 49,3%-kal, majd a HEV‑ek 48,8%, dízelek 48,7% és PHEV‑ek 42,7%. A BEV‑ek akár 37,2%-ot tartottak meg, de ezzel továbbra is a legalacsonyabb értéktartók voltak.

„Bár az RV‑k stabilizálódtak az utóbbi időszakban, a kereslet továbbra is gyenge. Így az RV‑k továbbra is nyomás alatt maradhatnak. 2025‑ben várhatóan 2,8%-os csökkenés jön decemberhez képest. 2026‑ra ennél kisebb, 1,4%-os visszaesés prognosztizálható” – részletezte.

Pozitív növekedés Spanyolországban

Spanyolországban az új autók eladásának növekedése folytatódott: áprilisban +7,1%, így az év első négy hónapjában +12,2% volt a piac.

Minden értékesítési csatorna növekedést mutatott. A vállalati csatorna stabilan erősödött, a kölcsönzési csatorna kiugróan nőtt. Az értékesítés az utazási szezon előtt felpörgött.

„A magánszemélyek is többet vásároltak, köszönhetően a Reinicia Auto+ tervnek a valenciai DANA‑árvizek érintettjeinek. A BEV‑szállítások is növekedtek, májusban 16,2%-os részesedést értek el, az év eddigi részesedése pedig 14,7%” – magyarázta Ana Azofra, az Autovista Group spanyolországi értékelési és insight‑vezetője.

A használt autók piaca is növekedést mutat: január‑április között +3,7%. Jelentősen nőtt az eladott elektromos és fiatalabb autók aránya, ami fenntarthatóbb kínálatot hozott.

„Az átlagos tranzakciós árak a spanyol piacon továbbra is eltávolodnak a legtöbb európai piac negatív trendjétől. Minden hajtáslánc esetében stabilizálódtak az értékek, és a használt autók 10 nappal gyorsabban fogytak tavalyhoz képest, 67,3 nap alatt mentek el. Tehát várhatóan nem lesz változás” – emelte ki Azofra.

Csak a PHEV-ek és a benzines modellek mutattak abszolút RV‑csökkenést májusban: –4,7%, illetve –0,4%. Ugyanakkor a spanyol PHEV‑k palettáján olcsóbb modellek is megjelentek. A leggyorsabban fogyó modellek májusban a Lynk & Co 01, Kia Ceed és Toyota CH‑R voltak.

Jelentősen csökkenő kereslet Svájcban

„Áprilisi emelkedés után jelentősen csökkent az SVI Svájcban májusban: 13,4%-kal esett az előző hónaphoz képest, éves szinten pedig 13,7%-kal” – közölte Madas.

A két‑‑négy éves autók AMVI‑je áprilishoz képest 1,1%-kal csökkent. Ugyanakkor az autók kínálata ebben a kategóriában 11,7%-kal esett éves összevetésben.

A 36 hónapos, 60 000 km‑es járművek %RV‑je enyhén csökkent májusban: áprilishoz képest 43,7 %-ról 43,3 %-ra. Éves szinten viszont az értékvesztés erősebb volt, 4,2 százalékpontos csökkenés.

„A HEV‑ek megtartották a legtöbb értéküket májusban, 48,4%-kal. Őket követték a benzinesek (44,7%), dízelek (42,1%) és PHEV‑ek (40,7%). A BEV‑ek ismét a legalacsonyabb megtartással bírtak, mindössze 37,3%-ot” – emelte ki.

Áprilisban a két‑négy éves autók átlagos raktározási ideje 73,9 nap volt.

A HEV‑ek 57,2 nap alatt fogytak el a leggyorsabban, utána a benzinesek (72,3 nap), dízelek (75 nap) és BEV‑ek (79 nap) következtek. A PHEV‑eknek volt a leghosszabb értékesítési ideje: 84 nap.

A viszonylag stabil kínálat és alacsony kereslet 2025‑öt is bizonytalanság övezi. Ennek hatására a %RV‑k a következő években tovább csökkennek, de lassabb ütemben. 2025 végéig 3,9%-os csökkenés várható 2024 decembereihez képest. 2026‑ra pedig 1,5%-os éves csökkenés prognosztizálható.

Stabilitás az Egyesült Királyságban

2025 májusában a hároméves autók átlagosan 50,8%-át tartották meg eredeti „cost‑new” áruknak. Ez változatlan az áprilishoz képest, jelezve, hogy stabil a piac. A benzinesek %RV-je 0,1 százalékponttal 52,7%-ra emelkedett, a dízeleké pedig 0,5 százalékponttal 53%-ra.

„Ezzel szemben a hibrid modellek átlagosan 54,5%-ot tartottak, 0,4 százalékpontos visszaeséssel, a PHEV‑ek %RV‑je 0,6 százalékponttal 49,2%-ra csökkent. A BEV‑eknél átlagos RV-visszaesés 0,9 százalékpontos volt, így 37,5%-ra csökkent” – mondta Jayson Whittington, az Autovista Group értékelési vezetője az Egyesült Királyságban.

Májusban egy használt autó eladásához átlagosan 37,5 napra volt szükség, ami 3,1 nappal több az előző hónaphoz képest. A hibrid autók voltak a leggyorsabban elkelők az Egyesült Királyságban, átlagosan 35,5 nap alatt keltek el. Ezek tartották meg legjobban az értéküket három év alatt.

Hibrid autók lassabb értékesítése

A benzines használt autók átlagos értékesítési ideje 3,8 nappal nőtt, így 37,2 nap lett. A dízelek esetében a növekedés 4 nap volt, összesen 42,3 nap.

Bár a hibridek jól teljesítettek, eladási idejük 2,6 nappal hosszabb lett májusban az áprilishoz képest. A PHEV‑ek 0,6 nappal gyorsabban keltek el (37,6 nap). A BEV‑ek 37 nap alatt keltek el, ami 1,2 nappal több az előző hónaphoz képest.

Az SVI áprilishoz képest nagyrészt változatlan maradt, jelezve a stabil kiskereskedelmi környezetet. Közben az AMVI‑ben 1,6%‑os csökkenést tapasztaltak a kereskedések hirdetési számában.

„Ha a márciusi rendszámtábla‑csere növelte az elérhető használt autók számát, azok már kifutottak a kereskedésekből, vagy a mennyiség nem volt jelentős, és nem várható jelentős extra mennyiség a nagy‑nagykereskedelmi csatornákban, az Egyesült Királyság rövidtávú RV‑kilátásai stabilak maradnak” – zárta Whittington.



Kövesse nyomon maradványérték-alakulását a Residual Value Monitor segítségével:

Próbálja ki most ingyen



Ezt a tartalmat az Autovista24 biztosítja az Ön számára.

Felhívjuk figyelmét, hogy ez a cikk fordítás. Az eredeti angol nyelven jelent meg az Autovista24 oldalán. Amennyiben a fordítás kisebb nyelvtani hibákat tartalmazna, kérjük, nézze el nekünk. Eltérés esetén az angol nyelvű verzió az irányadó.

Igen, szeretnék feliratkozni az Autovista24-re!